Tuesday, March 22, 2011


Tak sangka terjumpa satu tempelan satu orang kawan . Kawan muda yang berjiwa hebat!

Beliau . Yang sedikit mengacu pendedahan pasal 'orang gila' . Terima kasih untuk beliau

. . .

Aku sangat suka orang gila . (walaupun tak pernah berjumpa dengan kegilaan bergelombang lampau-beta)

Semulanya aku mengkagumi dan meneliti tabiat mereka, seingat aku, sewaktu membantu ibu dalam kursusnya

Awalnya, aku hanya membaca dan teruja . Dan seterusnya, aku mula mengulang-ulang menonton filem Buli . Hinggakan, aku terasa perubahan dalam diri aku, ketika aku memandang orang lain

Terasakan seperti aku mudah memandang sisi cemerlang dalam setiap manusia . Dan, memandang kemunduran syahsiah setiap manusia itu, adalah hasil kekaburan sisi cemerlang itu

Ya! Orang gila bukan sahaja yang gila terbakar otak . Tapi, juga mungkin seorang seperti anda yang bertali leher, seluar straight-cut

Aku teruskan meneliti dan akhirnya, jatuh cinta dengan orang gila . Golongan yang teruji mentalnya, dan mengalami pertembungan dalam diri yang begitu hebat . Yang tak semua orang dapat rasakan

Kalimah 'Orang Gila' yang dilihat menakutkan dan mengejikan, bagi aku, adalah kalimah istimewa . Suatu klasifikasi khusus bagi golongan yang sebenarnya menunggu masa sahaja . Menanti waktu, untuk menggegar dunia!

Terhadap mereka . Hanya perlukan sedikit bantuan dan kepercayaan, untuk mengangkat masalah serta melorongkan hala kepada mereka

Juga sekelumit keterbukaan untuk membiarkan mereka mencorak dunia dengan tangan mereka . Biarkan mereka beraksi, setelah diperkemaskan fitrah jatidiri

Dan, yang aku rasa penting, tidak perlulah malu untuk mengakui yang ramainya daripada manusia itu, mengalami permasalahan mental . Dalam kata lain, ada gilanya!

Memang ternyata wujud sedikit-sedikit . Namun, dek kerana dibina persepsi bahawa kemunduran mental itu adalah menghinakan, maka, dipendamkan dan dibiarkan melarat

Hidup kurang cemerlang, bila masing-masing menyembunyikan 'gila-nya' dalam diri

Apa salahnya kalau gila? Jika yang gila itu, boleh-boleh sahaja dilenturkan ke arah muara lautan cemerlang

. . .

Aku sendiri gila!

Dan aku yakin, hanya orang gila sahaja yang memahami orang gila . Apatah lagi, berani bercinta dengan orang-orang gila!

Yeah!

Dan, kalau pening-pening dengan kalimah gila dan keunikannya . . . maka, carilah dan usahakanlah menemukannya!

Sehinggalah, aku dan kau mampu seiringan memanfaatkan keunikannya

at 6:11 AM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>