Monday, March 21, 2011



Jujurnya, aku adalah antara orang yang tanpa segan silu memberi perhatian jujur kepada Astora Jabat . Ketika dahulu, ketika sekarang

Pada kejadian katastrofi dunia . Pada kejadian rentetan bencana . Pada kemusnahan alam luar biasa . Luar Kuasa!

Namun! Perhatian itu sangat berdisiplin dan penuh dengan tatasusila . Sesekali, aku tak akan berani beraqidah songsang

. . .

Aku masih ingat ketika aku memimikkan rasa mual, apabila datangnya tsunami 2004 . Mual dengan jelata

Langgar saja Acheh, terus meniti di bibir jelata "itulah balasan kaum berdosa!" , "Itulah hukuman Tuhan bila Dia murka!"

Aku ada iman, inshaAllah . Bahawa memang segalanya adalah dari Allah . Ketuanan mutlak semayapada di kekuasaanNya . Itu aku iman sangat

Cuma, aku kurang gemar bila agama dijadikan candu untuk buta pemikiran . Terus menutup ruang peneladanan . Terus hanya keinsafan . . . terus insaf , tapi bukan untuk lebih dari sedua bulan

Ya, memang! Benar, yang segalanya keajaiban Tuhan yang tidak mustahil

Namun, pesan aku kepada aku . Cuba-cubakanlah, gerakkan hati diri perasaan lagi pemikiran . Untuk memandang perjalanan lebih dedikasi selepas ini

Barulah, agama itu tidak mencandu, bahkan, memandu laju!

. . .

Seperti kepelbagaian fenomena luarkuasa-luarbiasa yang jadi-menjadi . Bukanlah aku, jika aku terus menonton buta tanpa melihat punca dan usaha di pihak aku

Spiritual; itu sudah aku katakan tentang iman aku, sejelas dan serjenihnya, inshAllah

Usaha fizikal?

Ya! Itu maksud aku . Yang aku maknakan dari hasrat aku adalah usaha fizikal . Serata dengan pesan Tuhan dalam firman "Telah nyata katastrofi di darat juga lautan, kesan tangan-tangan manusia!"

Itu maksud aku . Jika lah aku nampak, yang aku lah yang menyumbang kepadanya secara terus, secara fizikal . . . maka, seharusnya ia adalah ramuan lebih berdaya, dengan kekuatan iman . Apabila aku mampu melakukan sesuatu, di pihak aku !

. . .

Aku suka akan tsunami . Sukakan gempa bumi . Sukakan kemarahan matahari !

Kerana itu menegur aku yang rakus menganggu sistem tadbir bumi . Dan sistem segalaksi

Dan setelah mereka naik taring, aku sedar. Lalu, buat aku lebih hidup berdedikasi!

Sehinggalah begitu, biarkanlah mereka berusaha keras memulih-suai-diri . Aku kagumkan, aku tenangkan dan raikan . . . biarpun reaksi mereka itu, sangat mengancam mandiri kaumku sendiri!


at 7:00 AM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>