Wednesday, March 16, 2011



Sekadar mencatat . Singgah mencatat, agar satu masa nanti, kembali semula mengingati aliran pemikiran gaya ini

Bukanlah terlalu asing lagi pelik . Cuma, kurang praktikal untuk diperbahas di musim kebanjiran permasalahan aqidah, sekarang

Tapi, kalau nak sangat melayankan pemikiran, aku lebih kemas menyokong pemikiran aku

Namun, rukun kehidupan seharusnya terimbangkan sosial . Jadi, apalah guna pemikiran hebat jika tidak tercapaikan komuniti sekeliling

Maka, aku sekadar mencatat, agar aku kembali suatu hari nanti untuk mengingat

. . .

Adakah masyarakat Malaysia akan semakin bertambah-tambah rajin membaca, apabila Bible diterjemah ke dalam bahasa ibunda?

(apapun, aku belum menggemari ia diluluskan, tapi lebih menjurus ke arah wujudkan pusat kajian bible)

Begini! Aku mahukan dan inginkan manusia itu dihormati akalnya

Manusia perlu dikembangkan akalnya . Manusia perlu dibiarkan akalnya menerawang . Lalu, perlu dialirkan semula dengan baik

Akal sangat memandu dengan cemerlang, jika, pembangunannya sangat cemerlang . Nak pandu dengan cemerlang, seharusnya meraikan kognitif yang cemerlang

Dan, itu semua bukanlah semata-mata melalui penyaduran pemikiran tanpa keterbukaan kritikan

Juga, bukanlah juga bermakna membuka pemikiran sehingga sana-sini langgar kemalangan . Kalau cemerlang kognitif, cemerlang juga alasan untuk kembali ke asal pokok perbincangan

Kenapa perlu halang itu dan ini ?

Atau sebenarnya perlu lebih dilatih modal-modal kekuatan untuk membentuk arus pemikiran yang lebih bertenaga lagi selamat?

. . .

Aku faham, ada kalanya perlu mencegah, lebih awla . Aku faham . Aku faham

Mencegah adalah lebih awla!

Tapi, jangan hentikan usaha pembangunan pemikiran itu . Itu pesan aku kepada aku

Dan, itu yang membina aku

at 6:43 PM
Categories: Labels:

 

 
>