Saturday, May 14, 2011


Blog adalah medium penceritaan

Ada tentang kisah hidup . Ada yang mengadu . Ada yang berkongsi gembira . Ada yang gundah-gulana tentang hati yang merindu, sedih dan sunyi . Ada yang riang dan bertenaga, juga puas ceria

Ada tentang idea . Konsep dan pemikiran . Ada yang pasal falsafah dan pancaindera . Kristalnya perspektif di minda

Ada tentang perjalanan, penggambaran, kelana, pertemuan, kejadian . Ada juga pasal pertandingan, jualan dan hiburan

Blog adalah medium untuk segala-galanya . Untuk segalanya diceritakan

Dan, mungkin cepat sangat difahamkan, bahawa, blog itu cerminan terus sebuah kehidupan

. . .


Le monoslogos; lahir awal Julai 2010 . Dan, ia lahir kerana ia mahu lahir . Tanpa sebab khusus, dan memang ia tertakdirlah lahir

Eh? Tak, tak . Ada sebab khusus, tapi, kalau melibatkan peranan asal blog . . . tak ada . Ia blog biasa, yang dipilih menerima sentuhan sedikit gila dari biasa

Kerana le monoslogos adalah sebuah mesin teknikal . Sebuah medan latihan taktikal . Sebuah eksperimen yang betul-betul eksperimental

Ia adalah cubaan pertama, mencuba genre penulisan yang tak bernama

Le monoslogos lahir sebagai ujikaji dan praktis amali . Mencuba sesuatu yang baru, yang asing dan baru . Yang pelik dan asing, tetapi semacam ada sesuatu

Sebagai satu juzuk, dari episod-episod latihan . Ke arah penulisan karangan yang mapan

Menukilkan setiap dakwat papan-kekunci dengan kepelbagaian genre . . . yang ada di pasaran . Atau yang masih segan-segan untuk dipasarkan

. . .

Dan, ia secara langsung menjadikan cerita-cerita hidup aku sebagai pancang hidup matinya . Memang ia merisikokan output yang terhasil

Ia akan mengundang salah faham . Kepelikan . Mungkin teruja . Mungkin makin keliru . Dan yang pasti, mudah disalah tafsir

Tapi, aku tak kisah . Memang dah namanya asing, dan memang dah namanya eksperimen

Apatah lagi, sehingga saat ini, aku merasakan bagai sudah sedikit amatur dalam genre sebegini (masih belum berjumpa gerangan genre, sebenarnya) . Jadi, teruskan yakin!

Memang, aku bermula dari budak sampah . Jadi, takat amatur pun sudah cukup bagus sudah

. . .

Itulah le monoslogos . Nak baca tajuknya pun susah . Apa lagi isi-isinya

Jangan kata kau, aku pun terbelit keliru kadang-kadang . Alahai . . . itu nasib si tukang eksperimen








Nota : Aku gila menulis karangan sejak dari kecil . Dan, memang aku gila nak perbaiki juga mencuba teknik baru-baru

Sebab apa? Aku dari dulu tak tahu menulis karangan . Kalau tak aku yang menolong diri sendiri . . . .   .  .   . . haa....

Tapi, Inshaallah! Akan kembali merujuk kepada genre-genre lebih universal dan mesra pengguna kembali . Tapi, tunggu naik pangkat dulu

at 6:20 AM
Categories: Labels:

 

1 comments:

Hazim Azhar said...

Somehow i like your style of writing. The language just smooth, simple and strong. The undefined message between the words, can be interpreted by different way among readers. Keep it up akhi.. yeay!

 
>