Thursday, October 14, 2010


Persoalkan seberapa banyak dalam diri . . .

Dan tak siapa tahu berapa lama dia hidup lagi . Berapa lama lagi dia dalam rezeki . Berapa lama lagi yang boleh dia dakwa itu ini

Zaman ke hadapan; itu biar aku seorang sahaja yang berlari . Yang lain, kalau tak berani . . . pilihlah untuk duduk tepi . Sebab, aku tak jamin gaya apa kau mati nanti

Begini aqidah aku; semua orang mahu mati, dengan senyum di bibir

Petani tua pun mahu tersenyum bila dia mati . Sampaikan tuan kolar putih dari bandar pun mati-mati mahu mati macam petani . Senyum lebar sampai pipi

Kan?

Dan aku berharap, sebelum aku mati . . .aku mahu biarkan senyumanku meniti di semua bibir anak-anak generasi

Sampai nanti kalau ada buku berjilid cheriteranya bagaimana aku mati . Adanya macam drama, ada melankolik . Sekian sahaja, tapi masih tak puas hati . Tepati ahkam keabadian energi

Oh . . . Aku tak sangka yang ia betul-betul terjadi ! . . . . . Di kala kau pilih untuk duduk tepi

. . .

Aku sebenarnya tak perlukan kau untuk hanya duduk ditepi . Bangunlah, mari kayuh sekali !

Sebabnya . Aku perlukan pembaris yang sangat panjang . Infiniti . Agar sampai syurga aku terus lurus hati .

at 2:22 AM
Categories: Labels:

 

2 comments:

izzaldin said...

"Dan aku berharap, sebelum aku mati . . .aku mahu biarkan senyumanku meniti di semua bibir anak-anak generasi"

bunyi macam mahu anak-anak generasi mati dahulu ...dalam keadaan tersenyum...haha~

Thaaqhib Mohammed said...

mana2 pun maksudnya sama

 
>