Friday, September 3, 2010


Sejak belakangan ini, gaya bahasa aku sudah hilang kuasa.

Patah huruf makin bertambah. Tapi, maknawi tak cergas bercambah. Makin diolah, makin bentat. Bakar roti sepuluh jam, roti keras nak naik tak larat.

Nampak sangat aku tengah pusing. Kepala pusing. Walhasil, ada idea tapi kurang teliti mencipta hasil

Jadi, apa lagi yang aku boleh buat? Selain ambil, angkat dan buang. Kerat-kerat buang, karang yang lain.

Dek le monoslogos bukan sekadar lembaran idea. Maka, aku perlu tegas bila berkarya. Mana yang tak cukup sifat, aku gugur, aku buang.

Bukan melonggok hampas, cuma, berniat biarlah sampai cukup sifat. Agar takkan pernah lemau ditelan zaman, biar pun berabad.

Sampai satu peringkat, bukan idea dan ngomelan yang jadi pengikat. Tapi menyusun setiap patah dan kerat, halus melilit akar dan serat.

Dilihat sekali kilas macam serabut berselirat. Tapi, bila dirungkai satu-satu urat, ya, ia mukjizat.

Karanglah sepenuh kajang pun. Tapi, kalau konstruknya hilang ke laut, angkat kening, hah, fast-forward. Dada kencang, idea lancang. Tapi, kalau sudah bisa mengagak, buat apa baca panjang-panjang?

Sehingga ke situ, kau sedang membaca le monoslogos aku.

at 6:17 AM
Categories: Labels:

 

1 comments:

Anonymous said...

femtosecond sudah tiada..hurm..
penulisan bukan sekadar idea..
yang penting mampu menyentuh jiwa..
=)

p/s:: menanti karya terbaru awak =)

 
>